„Masa sănătoasă în școli” este un nou program anunțat astăzi de oficiali. Programul urmărește participarea la educație a tuturor copiilor prin oferirea de mese elevilor de gimnaziu din zonele cu rate ridicate ale abandonului școlar.
Începând cu anul de studii 2022-2023, în sistemul național de învățământ se propune instituirea Programului național integrat „Masa Sănătoasă în școli 2022-2027” pentru sprijinirea participării la educație a tuturor copiilor, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, astăzi, la Ministerul Educației.
Conform oficialului, programul „Masa sănătoasă în școli” va fi implementat de Ministerul Educației și Ministerul Agriculturii. Programul va fi finanțat din bugetul național, din fonduri externe nerambursabile și rambursabile.
„Includerea unităților de învățământ preuniversitar în program se va realiza pe baza unor criterii aprobate de Ministerul Educației, prioritizând școlile cu vulnerabilitate mare și medie din perspectiva abandonului școlar. Ministerul Educației va monitoriza indicatorii de eficiență și impact pentru Programul național integrat Masa sănătoasă în școli”, a arătat Sorin Cîmpeanu, citat de Agerpres.ro.
Potrivit acestuia, pentru Programul național integrat „Masa Sănătoasă în școli 2022-2027”, se constituie un grup de lucru format din reprezentanți ai ministerelor Educației, Agriculturii, Sănătății, Finanțelor și ai Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene).
Se dorește ca masa să fie asigurată folosind produse agroalimentare românești, în colaborare cu Ministerul Agriculturii, inclusiv batoane nutritive bio, a mai precizat oficialul.
Din ce surse va fi finanțat programul „Masa sănătoasă în școli”
Finanțarea programului pentru 5 ani va fi de un miliard de euro.
Ministerul Educației va stabili criteriile de aplicare a programului luând în considerare „vulnerabilitatea mare și medie” din perspectiva abandonului școlar, a spus ministrul.
El a prezentat cifre legate de prima rundă a programului de reducere a abandonului școlar: „Aş vrea să spun că prima rundă din Programul de Reducere a Abandonului Școlar finanțat din PNRR a realizat deja selecția unui număr de 1.415 școli. Pentru cheltuieli cu alte bunuri și servicii care impun cheltuieli de hrană sunt alocate 45 milioane de euro pentru 3 ani (2022-2025). Sunt vizați elevii de gimnaziu care vor beneficia de o masă sănătoasă în școli”.
În runda a doua a programului pentru reducerea abandonului școlar, vor fi cuprinși aproximativ 380.000 de elevi de gimnaziu.
Referitor la sursele de finanțare a programului de oferire a meselor sănătoase în școli, Sorin Cîmpeanu a declarat: „O altă sursă de finanțare este din fonduri europene. Programul POEO prevede pentru finanțarea unei mese în școli 212 milioane euro. Se vor derula proiecte în perioada 2023-2027. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene trimite în cursul zilei de astăzi aceste solicitări către Comisia Europeană. O altă sursă de finanțare este aceea a Ministerului Agriculturii prin care pentru programul în școli are în acest an o finanțare de peste 500 milioane de lei, deci de peste 100 de milioane de euro. Din discuțiile cu Ministerul Agriculturii a rezultat că această finanțare va fi asigurată pe durată de 5 ani a Programului Național „Masă sănătoasă în școli”.
Ce se întâmplă în cadrul programului „Masă caldă în școli”
În această perioadă, se derulează programul finanțat din bugetul național „Masă caldă în școli”. Pentru acest program, Guvernul a aprobat 14 milioane de euro doar pentru semestrul al doilea al acestui an școlar.
Ministrul Educației a precizat că acest program ar fi trebuit să se deruleze în 150 de școli, însă s-a implementat doar în 134 de școli.
„Din 150 de școli, el se derulează în 134 de școli. 16 școli, deși au avut finanțare, nu au putut implementa programul „Masă caldă în școli”. Este vorba despre 16 școli – 3 din județul Bihor, o școală din județul Bacău, două școli din județul Bistrița-Năsăud, două școli din București, două școli din Buzău, două școli din Hunedoara, o școală din Harghita, o școală din Mureș, o școală din Timiș, o școală din Galați”, a spus Sorin Cîmpeanu.
El a prezentat și motivele pentru care programul „Masă caldă în școli” nu s-a implementat în unitățile de învățământ de mai sus: licitații blocate și lipsa ofertanților în localitățile izolate, firmele de catering considerând că nu este rentabil economic să participe la licitație.
Ministrul a afirmat că o situație specială este în județul Galați, unde programul „Masă caldă” nu s-a putut derula din cauza neaprobării bugetului.
„De asemenea, mai avem în PNRR, tot în programul național de reducere a abandonului școlar, o altă linie care vizează finanțarea costurilor de masă și a altor costuri pentru cel puțin 100 de școli mici care au efective sub 50 de elevi”, a declarat Cîmpeanu.
Acesta a mai spus că, începând cu septembrie 2023, Ministerul Educației va introduce în planul de învățământ disciplina „Educație pentru viață” și modulul „Educație pentru alimentație sănătoasă”.
Copilașul tău merge la grădiniță începând din această toamnă? Descoperă în acest articol informațiile de care ai nevoie pentru înscrierea la grădiniță 2022.
Astăzi, luni, 30 mai, este prima zi în care se depun dosarele pentru înscrierea la grădiniță în anul de studii 2022-2023, conform calendarului transmis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare din Capitală și județe. Cererile pot fi depuse până pe data de 10 iunie.
Este vorba despre învățământul preșcolar, care cuprinde grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani.
Părinții pot comunica grădiniței personal, prin fax, e-mail sau telefonic informațiile despre ei și despre copil, astfel încât unitățile de învățământ să planifice depunerea dosarelor.
Acte necesare pentru înscrierea la grădiniță 2022:
Un document al Inspectoratului Școlar al Municipiului București prezintă lista documentelor necesare pentru înscrierea copiilor în învățământul preșcolar:
Cerere de înscriere
Copie a certificatului de naștere al copilului
Copii C.I. a părinților/tutorilor sau reprezentanților legali
Hotărâri judecătorești (dacă este cazul)
Declarația-acord de înscriere la unitatea solicitată semnată de ambii părinți, de tutore sau de reprezentantul legal (dacă este cazul)
Adeverințe de salariat
Fișa medicală completată potrivit reglementărilor în vigoare, eliberată de medicul de familie (se poate depune și la momentul începerii anului școlar)
Avizul ISMB pentru copiii care nu vor fi înscriși la clasa pregătitoare, în anul școlar 2022- 2023, din motive medicale
Documentele care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare generale sau specifice
Ce se întâmplă dacă numărul copiilor înscriși depășește numărul locurilor disponibile
Etapa de depunere a dosarelor se va desfășura conform planificării realizate de grădiniță, pe zile și intervale orare. Planificarea va fi postată pe site-ul unității de învățământ și la avizier.
Ocuparea locurilor libere, după finalizarea etapei de reînscrieri, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, respectiv: grupa mare, grupa mijlocie și grupa mică, au precizat reprezentanții Ministerului Educației.
Așadar, se primesc, cu prioritate, toate solicitările pentru grupa mare, indiferent de locurile disponibile.
Ce se întâmplă, însă, atunci când într-o grădiniță, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul de locuri libere?
În acest caz, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și specifice.
Criteriile generale de departajare sunt următoarele și presupun existența:
unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. În această categorie intră și copiii care provin de la o casă de copii, dintr-un centru de plasament sau din plasament familial
unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
unui frate sau a unei surori înmatriculat/e în anul școlar următor în aceeași grădiniță
unui document medical eliberat de medicul specialist, un certificat de orientare școlară și profesională sau un certificat de încadrare în grad de handicap a copilului
În cazul în care numărul cererilor de înscriere depășește numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil.
Astfel, se repartizează la început copiii care îndeplinesc 3 dintre criteriile de mai sus, apoi copiii care îndeplinesc 2 dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criteriile menționate.
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ preșcolar în parte. Acestea se vor aplica după epuizarea departajării pe baza criteriilor generale.
A doua etapă de înscriere la grădiniță 2022
Pe 15 iunie 2022, grădinițele vor afișa listele finale ale copiilor înscriși pentru anul școlar 2022-2023, în prima etapă, lista copiilor respinși și locurile rămase libere.
În perioada 16 iunie – 24 iunie, părinții, tutorii sau reprezentanții legali ai copiilor care nu au fost înscriși în prima etapă sau care nu au participat la această etapă, pot solicita înscrierea la o grădiniță care are locuri libere.
Grădinițele particulare au obligația să afișeze și informații privind statutul grădiniței: dacă este autorizată să funcționeze provizoriu sau dacă e acreditată ARACIP, precizează Ministerul Educației.
Potrivit instituției, inspectoratele școlare vor consilia părinții pentru decizii în interesul copilului, în procesul de soluționare a diferitelor situații legate de înscrierea în unitățile de învățământ preșcolar.
Totodată, inspectoratele școlare vor verifica îndeplinirea, în fiecare unitate de învățământ preșcolar sau cu grupe de preșcolari, a condițiilor organizatorice și logistice necesare pentru derularea în bune condiții a înscrierilor la grădiniță 2022-2023.
Ce înseamnă să stai pe internet în 2022? Pentru mulți, mediul online vine la pachet cu discuții picante cu străini, filmulețe deocheate, vieți perfecte arătate pe paginile influencerilor, ceva violență, rețete culinare și chiar posibilitatea de a deveni vedetă peste noapte. Par lucruri normale, nu-i așa? Doar că, pentru adulți. Nu și când sunt menționate de copii de 9 ani…
Ce platforme sociale folosesc copiii
Se știe că Facebook nu mai este la modă printre copiii de astăzi. Pe Facebook stau bunicii, uneori și părinții, care poate mai folosesc Instagram și, puțini dintre ei, TikTok.
„E cringe să văd părinți pe TikTok!”, spune un elev de clasa a VII-a dintr-o școală din București. Iar la întrebarea la ce vă uitați pe TikTok, clase întregi chicotesc, iar câțiva elevi spun: adulți dezbrăcați și rețete.
Adevărul devine îngrijorător atunci când elevii prind curaj și povestesc despre Omegle și Dark Web. Vorbesc cu reținere despre străinii care îi abordează și recunosc cu curaj că ajung în situații dificile pe internet.
Aceste situații par fără scăpare deoarece nimeni nu le-a zis că un străin din mediul online le poate afla adresa din câteva clickuri.
Conform unui studiu al Asociației Adfaber, 90% dintre elevii intervievați spun că părinții lor nu știu ce se întâmplă pe platformele de socializare pe care ei își petrec timpul.
Iar mulți dintre ei nici nu vor să se afle vreodată. Asta deoarece victimele preferă să țină abuzurile secrete.
Potrivit unui studiu Adfaber, 7 din 10 copii afirmă că ei sau prietenii lor au fost victime ale hărțuirii online.
Având o curiozitate înnăscută pentru tehnologie, copiii își doresc să vadă tot ce are internetul de oferit și își petrec timpul pe:
YouTube
Omegle
Instagram
Whatsapp
Reddit
TikTok
Twitter
Lista continuă, limita de vârstă nefiind luată în seamă. Într-o lume digitalizată, tehnologia face parte din viața copiilor, fie că părinții vor sau nu. Problema apare atunci când educația este inexistentă.
Ce părere au copiii de conținutul de pe rețelele de socializare
Elevii din clasele a VII-a și a VIII-a se declară îngrijorați că frații lor mai mici au acces la rețele sociale precum TikTok sau Omegle.
70% dintre copii consideră că frații lor mai mici nu ar trebui să aibă acces pe platformele pe care ei își petrec timpul.
Copiii și-au spus poveștile în cadrul vizitelor Caravanei Eroii Internetului, parte din programul de siguranță online cu același nume.
„O fată m-a abordat pe Instagram și, după câteva săptămâni de discuții, mi-a cerut o poză indecentă, pe care am trimis-o. După câteva minute, am primit un mesaj prin care îmi cereau 1.000 lei ca să nu o publice sau s-o trimită tuturor profesorilor”, a spus un elev din clasa a VII-a din Galați.
O poveste similară a relatat și un alt elev din clasa a III-a din Focșani.
Cum sunt ajutați copiii când problemele din online devin realitate
Mulți copii spun că nu au primit niciodată instrucțiuni pentru siguranța pe internet. Când părinții de acum erau copii, atacurile cibernetice, cyberbullying-ul sau phishingul nu erau atât de avansate ca în prezent. Acum, însă, cei mici au nevoie de lecții de siguranță online.
Peste 1 milion de elevi din școlile românești de stat au beneficiat deja de cel puțin o lecție despre siguranță online, în cadrul programului Eroii Internetului. Programul este dezvoltat de Google.org și adus în școli de Asociația Adfaber.
Elevii fie au asistat la lecții predate la clasă de profesorii lor, fie au avut o vizită a Caravanei Eroii Internetului.
Copiii de la Școala Gimnazială nr. 49 din București au fost printre cei vizitați de caravana siguranței online.
Secretarul de stat pentru Învățământ preuniversitar Sorin Ion, Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, echipa Asociației Adfaber, reprezentanți ai Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității, părinți și profesori i-au întâmpinat în curtea școlii să îi felicite pentru curajul lor de a spune ce au întâlnit în mediul online și cum navighează încrezători, departe de pericole.
„Am aflat că sunteți cei mai buni din țară la ceva. Până la urmă, contează la ce ești bun, dar să fii cel mai bun din țară, indiferent la ce ai fi, este excepțional. Și am venit să vă felicit și să vă spun că, direct la Minister, lucrurile acestea se văd foarte frumos și suntem mândri de voi, de doamna învățătoare și de doamna directoare”, a declarat Sorin Ion, secretarul de stat pentru Învățământ preuniversitar.
„Avem o șansă extraordinară pentru un viitor bun, atât timp cât voi sunteți amabili, curajoși, puternici și inteligenți pe internet”, a spus Elisabeta Moraru, Country Manager Google România.
Echipa Adfaber călătorește în toată țara și le oferă elevilor lecții despre siguranța online. Programul este gratuit și vine ca răspuns la nevoile copiilor care folosesc internetul.
Caravana Siguranței Online Eroii Internetului adună povești de la elevi din toată țara
Prin grantul regional oferit de Google.org ca sprijin Asociației Adfaber, profesori, părinți și elevi din România beneficiază de resurse despre siguranța online în cadrul acestui program oferit gratuit.
Caravana a vizitat deja Galați, Focșani, Bacău, Iași și zonele adiacente. Timp de 2 săptămâni, echipa Adfaber vizitează școlile din București (23 mai – 3 iunie). Apoi, de pe 6 până pe 10 iunie, Caravana Eroii Internetului merge în Târgoviște, Brașov, Sibiu, Cluj și Baia Mare.
Dacă știi o școală în mediul rural, cu elevi care au nevoie de acest program gratuit, contactează Asociația Adfaber pe Facebook.
„Online-ul nu e cu nimic diferit de viața fizică, în sensul că trebuie să fim responsabili și acolo. Începând devreme, vom fi și purtători de cuvânt, îi învățăm și pe ceilalți, mai ales pe părinți, cât de benefică poate fi tehnologia”, a spus Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, la evenimentul de lansare a Caravanei Eroii Internetului.
Poliția Română s-a alăturat discuțiilor despre siguranța online
Echipei Adfaber i s-a alăturat în implementarea programului Eroii Internetului și Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.
Specialiști în prevenirea criminalității vizitează școli din țară și le vorbesc copiilor despre siguranța online, în baza programei Eroii Internetului și pregătirii lor.
Deoarece răspunsul pentru situații dramatice și legale este Apelează la Poliție!, acest parteneriat este o veste excelentă pentru copiii care simt că nu au parte de ajutor.
Peste 20.000 de profesori au participat la traininguri despre siguranța online
Deja de 2 ani în România, programul Eroii Internetului a pregătit 20.000 de profesori și, datorită implicării acestora, peste 1 milion de elevi au beneficiat de cel puțin o oră în care au discutat despre siguranța online și au parcurs scenariile din program.
Conform unui sondaj Adfaber, 8 din 10 profesori care au fost vizitați de Caravana Eroii Internetului spun că vor continua discuțiile la dirigenție despre subiectele abordate și platformele pe care își petrec elevii timpul.
Proiectul Eroii Internetului este dedicat elevilor din clasele 0-VIII. Oferă materiale educaționale și suport pedagogic, scenarii de lecții, traininguri online și cursuri de pregătire cu profesorii, alături de webinarii pentru părinți.
Mulți dintre părinții noștri și-au bazat educația pe pedepse și, uneori, pe recompense. Însă, atât pedepsele, cât și recompensele nu fac decât să motiveze copilul din exterior. Pentru a dezvolta motivația interioară a copilului, avem nevoie de alternative la pedepse. Avem nevoie de moduri constructive de a reacționa atunci când copilul face greșeli, când nu respectă regulile sau când face lucruri care generează furia părinților.
Atunci când părinții se simt depășiți de unele comportamente ale copiilor, poate că le vine greu să admită că intenția celor mici nu este să-i enerveze și să le facă probleme. Intenția lor este să exploreze mediul înconjurător și să-și contureze individualitatea, în procesul de a-și găsi propriul loc în lume.
Cu toate acestea, părinții care au fost pedepsiți în copilărie au tendința, la rândul lor, să-și pedepsească odraslele. Și asta în ciuda faptului că mulți părinți știu cât de dăunătoare pot fi pedepsele în educația copiilor.
Iată câteva efecte negative ale pedepselor asupra copiilor: copilul pedepsit simte una sau mai multe emoții precum frustrare, rușine, vinovăție, abandon, respingere, nedreptate, neputință, anxietate, confuzie, se poate simți neacceptat, nerespectat, neiubit, neînțeles.
Și, dacă nu va repeta greșeala care a generat pedeapsa va fi nu atât din convingere, ci din frica de o nouă pedeapsă. Asta înseamnă că, atunci când părintele nu este de față, există în continuare probabilitatea ca cel mic să manifeste comportamentul care a atras după sine pedeapsa.
Cei de la site-ul pentru părinți Vospitaj.com propun câteva moduri eficiente prin care părinții îi pot ajuta pe copiii lor să se adapteze mai ușor la lumea din jurul lor fără amenințări și fără pedepse.
Iată 10 alternative la pedepse pe care le poți pune în practică începând de astăzi:
1. Încearcă, pe cât posibil, să satisfaci nevoile copilului
Dacă observi că cel mic a devenit agitat, verifică dacă nu cumva i s-a făcut foame sau se simte obosit. De multe ori, e suficient să satisfaci nevoile fizice ale copilașului pentru a restabili armonia în familie.
2. Asigură un mediu înconjurător prietenos pentru copil
Observi că îi faci frecvent copilului observații ca să nu atingă vaza de ceramică, un bibelou sau să nu ia cuțitul sau chibriturile? Problema nu este la copil. În asemenea cazuri, soluția este să pui toate obiectele la care nu dorești să ajungă copilul tău în locuri ferite, pe care el nu le poate accesa.
3. Formează și menține o rutină
Copiilor mici le place foarte mult rutina. Atunci când ziua este previzibilă, cei mici știu la ce să se aștepte și asta îi ajută să urmeze programul zilei cu ușurință. În plus, rutina îi ajută pe copii să simtă că dețin un oarecare control asupra vieții lor și asupra lumii lor. În același timp, adăugarea unor elemente de flexibilitate poate fi utilă. De exemplu, dacă de obicei copilul este mai întâi îmbrăcat și apoi spălat pe dinți, și într-o zi refuză să se îmbrace, atunci îi poți propune să înceapă prin a se spăla pe dinți, urmând apoi să se îmbrace.
4. Îmbrățișările pline de iubire
În multe contexte, copilul se poate calma și își poate muta atenția de la anumite lucruri atunci când îl mângâi sau când îl îmbrățișezi. Acest tip de atenție îi transmite celui mic că îl observi, că ai grijă de el și că îți pasă de el.
5. Schimbarea decorului
Uneori, copilașii să pot simți deranjați sau plictisiți de decorul din camera lor sau din locuință. Ai putea încerca să muți mobila, să (re)decorezi pereții cu imagini frumoase sau cu compoziții din flori, frunze sau alte materiale atractive. Copilul este suficient de mare pentru a se implica și a-ți oferi o mână de ajutor? Cu atât mai bine, vă veți bucura împreună de acest proces creativ!
6. Citește cu copilul povestiri care generează sentimente pozitive
Dezvoltarea emoțională echilibrată a unui copil poate fi susținută de poveștile educative și de cărțile despre relații frumoase. Astfel, micuțul are posibilitatea să învețe valori sănătoase și comportamente benefice și responsabile.
7. Păstrează-ți calmul
Nu ridica tonul la copil nici măcar în situații limită, cum ar fi dacă observi că băiețelul sau fetița ta se pregătește să atace un alt copil sau să dărâme toate cărțile de pe raft. Ce poți face într-o asemenea situație? Privește copilul fix în ochi, conectează-te cu el, astfel încât să simtă că primește toată atenția ta. Apoi, propune-i o activitate interesantă care știi că îi place și conflictul se va stinge înainte de a începe.
8. Petrece timp de calitate cu copilul
Pentru un copil mic, iubirea părinților se traduce prin timpul petrecut cu el. Așadar, fă tot ce îți stă în putință pentru a petrece cel puțin 15-30 de minute pe zi jucându-te cu copilul tău/ cu fiecare dintre copiii tăi. Aceasta este cea mai eficientă măsură de a preveni comportamentele nepotrivite. De asemenea, este o modalitate excelentă de a menține o puternică legătură emoțională cu copilul.
9. Arată-i copilului cum să facă anumite lucruri atunci când nu știe
Dacă, de exemplu, cel mic a aruncat o bucată de plastilină pe covor, nu e cazul să țipi la el, chiar dacă poate că exact asta îți vine să faci. Mai potrivit și mai de ajutor ar fi să-i explici calm că sunt alte moduri de a-și manifesta frustrarea că nu a reușit să realizeze ce și-a propus, și că e important să păstrăm ordinea și curățenia în casă. Apoi, îl poți implica și pe cel mic la curățenie. Iar pentru activitățile cu plastilină îi poți oferi un loc special și poți modela ceva împreună cu el.
10. Satisfă-i curiozitatea
De multe ori, copiii desfac obiecte și echipamente casnice doar pentru că sunt curioși să vadă cum funcționează. Din nefericire, acest proces duce la deteriorarea obiectelor și la cheltuieli neprevăzute. Pentru a nu-l priva pe copil de o asemenea distracție, atunci când observi că este interesat de ceva anume, îi poți pune la dispoziție lucruri vechi, de care nu mai aveți nevoie, cum ar fi, de exemplu, un telefon stricat. Astfel, curiozitatea copilului va fi satisfăcută pe deplin și bugetul va rămâne neatins.
Aceste alternative la pedepse urmăresc în mod special prevenirea comportamentelor neplăcute pentru părinți pe care le manifestă copiii mici și/sau curioși care sunt absorbiți de nevoia de a cunoaște și explora lumea din jur.
Care dintre acțiunile enumerate în acest articol îți este de ajutor?
Sistemul RO-Alert pentru a anunța copiii dispăruți a devenit operațional începând de ieri, 25 mai, zi în care este marcată Ziua Internațională a copilului dispărut.
Așadar, românii vor fi anunțați despre dispariția unui copil și semnalmentele acestuia în cadrul Programului Național al Guvernului „Din grijă pentru copii”, a declarat consilierul de stat Mădălina Turza, în cadrul dezbaterii „Cum își poate proteja România copiii de violența sexuală?” care a avut loc ieri la Guvern, potrivit unui comunicat World Vision România.
Principalele cauze ale dispariției copiilor din familii sunt legate de abuzurile asupra copiilor, în special de abuzurile sexuale.
Peste 4.200 de sesizări de abuz sexual asupra copiilor, în 2021
Numărul minorilor din România care suferă un abuz sexual este în creștere în raport cu anul precedent, arată cifrele centralizate de organizația non-guvernamentală World Vision România. Este o organizație parteneră a World Vision International, prezentă în peste 100 de țări. ONG-ul desfășoară programe pe termen lung în comunități rurale, cu accent pe educație, protecția copilului, angajament civic, agricultură și antreprenoriat.
Cifrele pentru 2021 arată că, în România, sunt 10 județe în care sunt menționate între 0 și 4 cazuri de abuz sexual sau exploatare sexuală a minorului.
În același timp, sunt județe în care sunt raportate zeci de cazuri, de exemplu 144 de cazuri în județul Iași și 81 de cazuri în Mureș.
În anul 2021, Poliția a înregistrat peste 4.200 de sesizări cu privire la diferite forme de abuz sexual împotriva copiilor. Este vorba despre viol, agresiune sexuală, act sexual, corupere sexuală, racolare de minori în scopuri sexuale și hărțuire sexuală.
Conform datelor Institutului pentru Studiul și Tratamentului Traumei, cel puțin 80% dintre declarațiile copiilor cu privire la abuzul sexual sunt reale. Majoritatea agresorilor fac parte din cercul de apropiați și/sau din familia victimei.
Totodată, unul din trei copii din mediul rural nu ar raporta un abuz către autorități. Iată care sunt cauzele: se tem că nu vor fi crezuți, lipsa de încredere în reprezentanții autorităților, accesul limitat la servicii de sprijin și teama de a fi judecați de familie, arată un studiu realizat de World Vision România.
Grup de lucru la Guvern pentru prevenirea abuzurilor împotriva copiilor
„Abuzurile și violența sexuală împotriva copiilor sunt subiecte grele despre care trebuie să avem curajul să discutăm public de la cel mai înalt nivel de decizie al executivului. Faptul că astăzi avem numărul unic pentru copii 119 este un pas major de a scoate la lumină acest fenomen, însă nu suficient. Prevenirea, combaterea și intervenția post-traumă trebuie să funcționeze efectiv de la firul ierbii, până la nivel de autorități centrale”, a afirmat Mădălina Turza, consilier de stat la Cancelaria Prim-ministrului.
„Violența sexuală este un subiect care trebuie adus cât mai des pe agenda agenda publică și tratat ca prioritate. Avem nevoie de implicarea şi colaborarea tuturor instituțiilor cu atribuții în domeniu – familia, școala, autoritățile, societatea civilă: toți trebuie să lucrăm împreună pentru a crea o celulă de siguranță în jurul copilului. În spatele fiecărui caz care ajunge să fie raportat, se află alte sute de cazuri neraportate. World Vision România, prin proiectul JUSTinACT, își propune schimbarea mentalităților prin educație și acces la informații. Peste 10.000 de persoane – copii, părinți, profesori – vor afla care sunt efectele abuzului sexual, de orice natură ar fi acesta, asupra victimei, precum și consecințele juridice ale acestor infracțiuni. În același timp vor fi realizate ghiduri de bune practici și de jurisprudență în privința acestor infracțiuni, care vor fi distribuite jurnaliștilor și autorităților judiciare din România”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
În cadrul dezbaterii, consilierul de stat Mădălina Turza și reprezentanții World Vision România au propus crearea unui grup de lucru la nivelul Guvernului pentru identificarea priorităților de intervenție pe termen scurt și mediu în domeniul prevenirii și combaterii abuzurilor împotriva copiilor. Grupul de lucru își va începe activitatea în luna iunie a acestui an.
Vizionează înregistrarea dezbaterii „Cum își poate proteja România copiii de violența sexuală?” transmisă live de World Vision România:
Din ce în ce mai multe persoane au aflat, în ultimii ani, că abilitatea fără de care succesul în lumea de astăzi nu e posibil este inteligența emoțională (EQ). Astfel, tot mai mulți părinți își doresc să educe la copiii lor abilitatea de a-și gestiona eficient emoțiile. Din ce în ce mai mulți părinți își doresc pentru copiii lor să fie puternici emoțional.
Însă, în această dorință a părinților, noile cunoștințe despre inteligența emoțională se împletesc cu vechile credințe despre ce presupune a fi puternic emoțional.
Decenii la rând, emoțiile au fost considerate punctul slab al oamenilor. Manifestarea emoțiilor a fost considerată, – și încă este, în multe familii, – o slăbiciune.
La polul opus, reprimarea emoțiilor, urmarea deciziilor raționale în defavoarea celor emoționale au fost considerate o dovadă de putere interioară.
Și, dacă fetele și femeile nu erau judecate atât de aspru pentru manifestarea emoțiilor, pentru băieți și bărbați era, de multe ori, o rușine să-și exprime emoțiile. Însă chiar și fetele și femeile, considerate mai emotive prin natura lor, dacă doreau să fie considerate puternice, trebuiau să-și înfrângă emoțiile, să și le reprime.
Ceea ce nu știau oamenii era că reprimarea emoțiilor avea efecte negative puternice asupra psihicului, asupra comportamentului, în plan emoțional și, în consecință, chiar și în plan fizic, ducând la apariția a numeroase boli.
Un copil puternic emoțional NU este cel care:
nu plânge când s-a lovit
nu își exprimă furia
nu pare afectat când are conflicte cu prietenii
este mereu zâmbitor și fericit
face tot posibilul ca părintele lui să se simtă mai bine
Un copil puternic emoțional NU este cel care pune capac peste emoțiile dificile și învață să nu le mai simtă, ci cel care, cu ajutorul părinților, își acceptă propriile emoții și învață să și le gestioneze.
Un copil puternic emoțional NU este cel care învață să poarte o mască în fața părinților, a societății, ci cel care învață, sub ghidarea părinților, să fie autentic și să-și găsească locul potrivit în familie, în societate și în lume.
Un copil puternic emoțional NU este cel care își asumă responsabilitatea pentru disconfortul emoțional al părinților lui, ci cel care este învățat de către adulții de lângă el că fiecare persoană este responsabilă de propriile emoții, de propriile stări și de propriile acțiuni.
Atunci când copilul se simte abandonat de către adulții care îl îngrijesc în fața emoțiilor dificile pe care le simte și este pus în situația de a se descurca singur cu ele, deși nu are încă abilitățile potrivite, de cele mai multe ori, apare trauma.
Iar un copil traumatizat și rănit nu este un copil puternic emoțional, ci un copil care are mare nevoie de ajutor pentru a-și vindeca rănile emoționale și pentru a învăța să trăiască în pace cu propriile sale emoții. Abia apoi dobândește capacitatea, pregătirea și abilitatea de a susține alte persoane de lângă el.
Deoarece vara se apropie, părinții și copiii vor să știe exact când începe vacanța de vară 2022.
Așadar, preșcolarii și școlarii vor intra în vacanța de vară începând cu data de 11 iunie. Astfel, ziua de vineri, 10 iunie, este ultima zi de școală pentru elevi, potrivit ordinului ministrului Educației privind structura anului școlar 2021-2022.
Încheierea anului școlar pe 10 iunie este valabilă pentru:
copiii din grădinițele de stat
elevii din clasele primare
elevii claselor a V-a – a VII-a
liceenii claselor a IX-a – a XI-a
Excepție de la aceste prevederi fac clasele terminale din învățământul liceal și clasele a a VIII-a.
Astfel, pentru clasele a VIII-a, anul școlar se încheie pe data de 3 iunie 2022. Începând cu data de 14 iunie, absolvenții de gimnaziu vor da examenele de Evaluare Națională, care se vor încheia pe 17 iunie. Pe 30 iunie, vor fi afișate rezultatele finale după contestații, conform calendarului stabilit de Ministerul Educației.
În ceea ce privește absolvenții de liceu, pentru ei anul școlar se încheie la data de 27 mai 2022. Este vorba despre elevii din:
clasa a XII-a zi
clasa a XIII-a seral și frecvență redusă
Examenele de Bacalaureat 2022 se desfășoară între 6 și 23 iunie. Rezultatele finale vor fi afișate pe 1 iulie, conform calendarului examenului de Bacalaureat 2022.
Astăzi, încep înscrierile la Bacalaureat pentru elevii claselor a XII-a și a XIII-a care urmează să susțină examenele în sesiunea iunie-iulie. Perioada de înscriere se va încheia pe 27 mai.
Acte necesare pentru înscrierea la examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2022:
Iată lista actelor necesare pentru înscrierea la examenul de Bacalaureat 2022, publicată de Inspectoratul Județean Ilfov:
Dosar
2 fotografii ¾
Copie Certificat de naștere și Carte de identitate
Foaie matricolă
Cerere-tip (se completează la secretariatul unității școlare absolvite)
Adeverință recunoaștere probe (pentru candidații din seriile anterioare)
Cerere către inspectorul școlar general (pentru candidații din alte județe)
Astăzi, încep înscrierile la Bacalaureat pentru elevii claselor a XII-a și a XIII-a care urmează să susțină examenele în sesiunea iunie-iulie. Perioada de înscriere se va încheia pe 27 mai.
Vineri, m-am trezit ca de obicei, i-am pregătit copilului micul dejun, l-a mâncat, apoi mi-a spus că îl doare capul. I-am măsurat temperatura: 37,1. Nu l-am mai dus la școală. Brusc, tot programul meu s-a dat peste cap și în fruntea listei de priorități a urcat sănătatea copilului.
Câteva ore mai târziu, după ce i-am făcut un ceai, i-am dat cu spray cu propolis în gât și îngrijorarea a mai scăzut, am conștientizat cât de repede m-am adaptat la schimbarea de program și că, înainte să fiu mamă, nu aveam această abilitate atât de dezvoltată.
Adaptabilitatea este doar una dintre abilitățile de bază ale unui părinte care ușurează procesul de îngrijire, creștere și educare a unui copil. Lista poate fi foarte lungă, însă am ales să-ți vorbesc, în acest articol, despre 7 abilități de bază care ușurează meseria de părinte și fără de care a fi părinte poare fi extrem de stresant și chinuitor.
Iată care sunt 7 abilități fără de care a fi părinte e un chin:
1. Adaptabilitatea
Viața cu unul sau mai mulți copii lângă tine presupune, de multe ori, schimbări bruște de planuri. În mod special, atunci când sunt mici. Doarme mai mult decât de obicei și nu mai reușești să ajungi la întâlnirea cu o prietenă. Sau v-ați dus cu toții la o petrecere (nuntă, botez, aniversare), de unde trebuie să pleci cu muult înainte de tort din cauză de: plânsete, somn, uitat/pierdut/stricat jucăria preferată, căzături, lovituri etc. Nemaivorbind de momentele când face brusc febră, tuse, muci, otită, amigdalită, vomită sau orice altceva care necesită atenția și prezența ta.
Un părinte care nu reușește să se adapteze la schimbările de planuri și program devine irascibil și nervos, deoarece este atașat de planurile pe care și le făcuse și nu acceptă că lucrurile se schimbă.
Astfel, atmosfera în familie devine și mai tensionată. În plus, atenția părintelui este îndreptată către a-și realiza planurile anterioare sau a păstra imaginea pe care a gândit-o înainte, în loc să fie folosită pentru a rezolva problema nou apărută.
Unul dintre secretele care mă ajută pe mine să mă adaptez la noul context și pe care l-am învățat mai greu este următorul: Cu cât mai repede accept schimbarea de planuri și noua realitate, cu atât mai bine gestionez provocările care au apărut.
Îți voi împărtăși, într-un articol viitor separat, mai multe soluții care ne ajută să devenim părinți care se adaptează ușor schimbărilor.
2. Răbdarea
Nu știu dacă există pe lume vreun părinte a cărui răbdare să nu fi fost pusă niciodată la grea încercare. Uneori, copilul îți cere să-i citești de zeci de ori la rând aceeași poezioară, sau să te joci același joc cu el ore la rând. Alteori, îi spui de 10 ori să (înceteze să) facă un lucru, însă fără niciun efect.
În asemenea momente, e esențial să ai răbdare. Deoarece doar atunci când îți păstrezi calmul și răbdarea, îți poți accesa cunoștințele de parenting pe care le-ai acumulat până acum. Doar atunci când ai răbdare, te bucuri de rezultatul investițiilor tale de timp, energie și bani în articole, cărți și cursuri de parenting.
Părinții care nu au răbdare ajung să țipe la copiii lor sau chiar să le dea câte o palmă, complicând astfel procesul de educație. Enervându-se și ridicând tonul, părinții perpetuează modelele de educație învățate în copilărie, cu efecte negative pe termen lung asupra copiilor lor: lipsa încrederii în sine, frică, sentimente de respingere, de abandon, de nedreptate etc.
Dacă ar fi să aleg o singură soluție pentru a avea mai multă răbdare cu copilul/copiii tăi, aceasta ar fi să ai grijă constant să-ți reumpli rezervorul cu energie. Cel mai simplu mod de a avea energie este să îți faci timp pentru tine și pentru activitățile care îți plac și care te încarcă.
3. Asumarea
Conform definiției din dicționar, asumarea presupune a lua ceva asupra sau pe seama sa, a se angaja să îndeplinească ceva. În realitate, deși au anumite roluri și fac anumite acțiuni, foarte multe persoane nu și le asumă cu adevărat. A face ceva neasumat înseamnă a face fără a da 100%, a face cu implicare parțială sau fără implicare. De aceea, în lipsa asumării, rolul de părinte poate fi un chin.
De exemplu, mulți părinți au un copil fie neașteptat, fie pentru că „așa trebuie”, „e deja timpul”, fie pentru că nu sunt conștienți ce presupune rolul de părinte, ei nefiind, de fapt, pregătiți și dornici cu adevărat să fie părinți.
Pentru asumare reală, este nevoie ca persoana să aibă o anumită maturitate emoțională, deoarece asumarea presupune responsabilități.
Responsabilitățile de mamăpresupun foarte mult timp, energie și lucru cu sine, mai ales în primii ani de viață ai copilului, când acesta este dependent de mamă și își formează atașamentul.
Responsabilitățile de tatăpresupun așezarea într-o masculinitate matură, capacitate de conținere și de suport a femeii sale și a copilului/copiilor.
O persoană neasumată încearcă fie să paseze responsabilitățile sale altora, fie le face cu o mare frustrare și suferință, cu un mare consum psiho-emoțional.
Astfel, un părinte neasumat încearcă să reducă timpul petrecut cu copilul său și așteaptă mereu să se implice altcineva (celălalt părinte, bunicii, bona, grădinița, școala etc.). Atenție, asta nu înseamnă că o mamă nu are nevoie de ajutor. Dimpotrivă, ca mame avem nevoie de ajutor. Diferența o face momentul când cerem ajutorul și spațiul din care o facem.
Un părinte asumat iubește să petreacă timp cu copilul său. El știe că, în acele momente, pune bazele încrederii copilului în el și în lume. Cere ajutor atunci când are într-adevăr nevoie și după ce i-a oferit copilului său timp, prezență, conținere, iubire, conectare.
Spre deosebire de un părinte neasumat pentru care timpul petrecut cu copilul, gestionarea provocărilor emoționale este o corvoadă și care caută cât mai des să implice alte persoane în procesul de educație.
Un alt aspect al lipsei de asumare a părinților se vede în relația cu copiii lor și scoate în evidență imaturitatea emoțională. Neasumându-și pe deplin rolul de părinte, unele mame sau tați se ceartă cu copiii și negociază cu ei de la egal la egal, fără a manifesta autoritate părintească și fermitate. Asta se întâmplă din cauza rănilor emoționale nevindecate ale părinților, pe care copiii le zgândără prin ceea ce spun sau fac.
Un părinte asumat lucrează cu el însuși pentru a-și vindeca rănile emoționale, pentru a încheia procesul de maturizare emoțională. El știe că este modelul de bază pentru copilul său/copiii săi.
Un părinte asumat nu se așteaptă ca cei mici să-i rezolve problemele. Nu se așteaptă să fie ascultat înainte de a oferi copilului ascultare.
Un părinte asumat știe că educația copilului este un proces succesul căruia este strâns legat de propria sa educație, asumare și maturizare.
4. Empatia
Cu toții am fost odată copii. Timpul a trecut și am devenit adulți cu griji, responsabilități, probleme de rezolvat. Mulți adulți au uitat ce gândeau și cum se simțeau în copilărie, nereușind să țină cont de punctul de vedere al copilului lor astăzi.
Empatia unui părinte este capacitatea de a se transpune în papucii copilului său, de a-l înțelege într-un mod profund, de a simți ce simte copilul.
În lipsa empatiei, părintele nu înțelege de ce copilul nu îl ascultă, de ce vrea să îmbrace o haină și nu alta sau de ce se încăpățânează să facă un anumit lucru. Nu înțelege de ce face crize aparent din nimic, de ce plânge când are ceea ce el, părintele, nici nu visa să aibă.
Atunci când părintele nu înțelege punctul de vedere al copilului, când nu vede cauzele reale ale comportamentelor lui, devine rigid și autoritar. Iar copilul se simte neînțeles, respins, neiubit, neacceptat. Simte frică și își creează strategii de a rezista care pot presupune reprimarea emoțiilor, negarea unor părți din sine, minciuna, exprimarea furiei în medii în care își permite să o facă, depresia etc.
Iată un exercițiu simplu pentru a-ți dezvolta empatia și pe care îl poți aplica atunci când simți că nu înțelegi comportamentului copilului:
Imaginează-ți că ești copilul tău – că ai vârsta lui, că porți hăinuțele copilului și că faci exact ceea ce face el. Din papucii copilului, privește-ți părintele (adică, pe tine) și observă cum te simți când părintele tău îți spune ce ai auzit sau când face ceea ce tocmai a făcut. Și, din papucii copilului tău, întreabă-te ce simți? Ce nevoi neîndeplinite ai? De ce anume ai nevoie ACUM pentru a te simți mai bine? Când primești răspunsuri la aceste întrebări, poți reveni în momentul prezent pentru a reevalua situația și a-ți schimba strategia cu copilul.
Multe mame simt că, de când au copii, au devenit mai organizate și mai eficiente decât erau înainte. Realitatea este că, atunci când ai copii, fiecare minut e prețios. Abilitatea de organizare este de mare ajutor atât pentru mamă, cât și pentru copil/copii.
Pentru mamă, organizarea activităților zilnice, săptămânale și lunare îi dă un confort, deoarece scoate planurile și dorințele din cap, le pune pe hârtie și ia decizii referitoare la ele: când le-ar putea realiza, ce mai are nevoie pentru asta, cum le-ar putea combina între ele etc. Atunci, multe dintre activitățile de care simțea că nu are timp devin posibile.
Pentru copii, organizarea și rutina sunt esențiale. După ce reușești să-i creezi copilului un program, o rutină zilnică, o rutină de somn, lucrurile devin cu mult mai ușoare. Atunci când copilul știe ce urmează, el este mai relaxat și se simte în siguranță.
În schimb, un program haotic și impredictibil poate genera la mamă stări de grabă, presiune, anxietate, sentimentul de nereușită. Iar la copil poate conduce la anxietate, nesiguranță, sentimentul de nedreptate sau de trădare, când i-ai promis că veți face ceva împreună și nu ai mai reușit.
6. Comunicarea
Abilitatea de comunicare este foarte importantă în toate relațiile noastre, cu atât mai mult în relația cu copiii noștri. Pe lângă faptul că suntem modele pentru ei, ne dorim să construim cu ei relații frumoase, bazate pe iubire, încredere și respect reciproc, lucru pe care nu îl putem realiza printr-o comunicare defectuoasă.
Cei 3 piloni de bază ai unei comunicări eficiente sunt, așa cum am învățat în școala de coaching:
Prezența – a fi prezent cu corpul, cu mintea și cu sufletul atunci când comunici cu copilul
Ascultarea – să lași deoparte propriile tale gânduri și griji, eliberând în tine spațiul în care copilul tău se poate exprima și simți ascultat cu adevărat
Non-judecata – orice ar spune copilul, nu te grăbi să-l critici sau să-i dai un sfat. Înainte de toate, copilul are nevoie să se simtă înțeles și acceptat. Abia apoi se poate deschide să asculte ce ai de spus.
Acești 3 piloni te vor ajuta să folosești eficient nenumăratele tehnici de comunicare pe care le știi deja sau pe care le poți găsi în cărți, în cursuri și pe internet.
7. Încrederea
Nu știu cum ai putea crește un copil echilibrat dacă nu ai încredere în el. E la fel de greu precum este să ai o viață împlinită atunci când nu ai încredere în tine. De fapt, părinții care nu au încredere în copiii lor sunt cei care nu au încredere nici în ei înșiși. Rezultatul este că nici copiii lor nu au încredere în ei.
Un aspect al încrederii este și credința în Divinitate, într-o forță superioară care organizează Universul, astfel încât fiecare dintre noi trăim, în fiecare moment, cea mai bună realitate posibilă. Poți admite că, deși sunt lucruri care te nemulțumesc în viața ta, se poate și mai rău, nu-i așa? Desigur, se poate și mai bine – aceasta e o direcție bună de gândire. Și ne putem îmbunătăți viața începând cu a fi recunoscători și a aprecia ceea ce avem deja în viața noastră.
Ce sabotează foarte mult părinții și relațiile lor cu copiii este frica, pe care cineva a definit-o drept credința în rău.
Părinții nu au încredere în copiii lor deoarece le este teamă că ceva rău li se va întâmpla.
Fără a te minți pe tine, recunoscându-ți gândurile și trăirile reale, atunci când observi la tine frică și neîncredere în copilul tău sau în tine, le poți privi ca pe oportunități de lucru cu tine, ca pe oportunități de evoluție.
O tehnică pe care o poți încerca este să-ți spui, când simți că este potrivit pentru tine: „Aleg să am încredere”. Și să observi apoi ce simți în corp, ce credințe se trezesc, ce din tine se opune. Sau poate că nu se va opune nimic și vei reuși să ai încredere cu adevărat în contextul respectiv.
Încrederea este o alegere și poți ajunge la ea pornind pe acest drum, prin lucru cu tine.
Nu ne naștem părinți și nu ne învață nimeni să fim părinți. Și, chiar dacă ne-ar învăța cineva, noi suntem diferiți, copiii noștri sunt diferiți, astfel încât cele mai eficiente strategii și tehnici de parenting e firesc să fie diferite de la o familie la alta.
Tocmai de aceea, putem alege să ne preocupăm de dezvoltarea abilităților care ne ajută să fim cei mai buni părinți pentru copiii noștri. Având abilități precum adaptabilitatea, răbdarea, asumarea, empatia, organizarea, comunicarea și încrederea, ne putem conecta la un nivel profund cu copiii noștri. La acest nivel profund, tehnicile sunt secundare. Primează iubirea și relația.
Care dintre aceste 7 abilități despre care am vorbit în articol reprezintă o prioritate pentru tine în acest moment?
Cei mai mulți bebeluși se simt foarte bine în apă. Însă, nu este cazul tuturor. Ce faci atunci când bebe nu vrea să facă baie?
Te invit să descoperi, în acest articol, mai multe soluții aplicate de părinții care s-au confruntat cu aceeași situație și care au găsit o rezolvare. Unele dintre ideile pe care le vei citi mai jos pot funcționa și pentru micuțul tău.
Pentru a lua maximum din acest articol, mai întâi citește-l până la final, după care alege câteva idei pe care să le pui în aplicare începând de astăzi, până când reușești să-ți ajuți bebelușul să adore băița!
De fapt, scopul băiței bebelușului nu este doar spălarea pentru a păstra corpul curat. Un alt scop important este să creăm un ritual de seară plăcut și liniștitor.
Sunt, însă, unii bebeluși care încep să țipe atunci când aud, văd sau simt apa de baie. Așadar, dacă și micuțul tău are asemenea reacții la vederea băiței, nu ești singurul părinte aflat în această situație.
Îți vin în ajutor alte mame și tați care s-au confruntat cu această provocare și care au împărtășit experiența lor reușită, într-un articol pe Babycenter.com.
Bebe nu vrea să facă baie. 10 soluții care au funcționat pentru alți părinți:
1. Fă-i baie micuțului doar atunci când este hrănit și odihnit
“Ceea ce a funcționat pentru noi a fost să ne asigurăm că bebelușul nostru nu este obosit sau flămând la ora de baie”.
2. Încearcă o pernă de baie
“Fiul meu are 8 luni și ura să facă baie până când i-am dat o pernă de baie grozavă. Este o perniță care se menține la fel de caldă ca apa din cadă. Cea pe care o avem este din material textil în loc de cauciuc, așa că este foarte confortabilă. Picioarele îi atârnă și poate stropi apa cu ele. Stă acolo cât poate sau până când îi spăl părul. Apoi, distracția se termină.”
”Îl puneam pe fiul nostru în cada pentru bebeluși fără apă în ea și umpleam o altă cădiță cu apă caldă. Începeam prin a-i turna apă cu o cană pe degetele de la picioare și apoi mergeam în sus. Asta oprea cea mai mare parte a plânsului, deoarece nu era prea multă apă. Dacă auzeam niște scâncete, îi cântam. Întotdeauna aveam un încălzitor aprins în baie pentru a o face plăcută și confortabilă. Fiul meu ura și sunetul apei curgătoare, așa că pregăteam totul înainte de a intra în baie. Acum are 8 luni și stă în picioare pe podeaua cabinei de duș în timp ce facem duș.”
***
“Și fiica mea ura băița. Apoi, mi-am dat seama că ceea ce ura de fapt era scufundarea în apă. Acum, o punem în cădița ei și apoi o umplem cu apă. Asta pare să o ajute să îi fie mai ușor. Am scăpat complet de țipete și de lacrimi.”
***
“Fiica mea a urât ora de baie până aproape de 8 luni. Totuși, ea a fost întotdeauna fascinată de apa curgătoare, așa că, în cele din urmă, am așezat-o în poală în timp ce lăsam apa să curgă în cadă, după care am lăsat-o să se joace cu mâinile în apă și să stropească. Ne-am jucat așa câteva minute, apoi am așezat-o în apă. În continuare se agăța de mine, dar am reușit să trecem de ora de baie fără țipete.”
4. Uită de cadă pentru moment
“Până când fiul meu a împlinit 2 luni și jumătate, el făcea o “contra baie”. Întindeam un prosop. Aveam pregătite o găleată plină cu apă caldă în chiuvetă, un săpun pentru copii și un prosop. Îl spălam foarte bine cu prosopul stropit cu săpun pe care îl rulam peste trupul lui mic. Foloseam doar puțin săpun, așa că nu era nevoie să-l scufund în apă. Aveam pregătit un prosop uscat pentru a-l înveli, astfel încât să-i fie cald și confortabil după aceea. Când, în sfârșit, l-am băgat în cadă, nu avea nicio problemă cu ea atâta timp cât apa era caldă.”
***
“I-am făcut baie cu laveta textilă de baie până când s-a simțit confortabil într-o cadă. Stropeam puțin produs pentru spălarea bebelușului pe lavetă și îl spălam. Era rapid, nu țipa și mirosea mereu bine. Unele lupte nu merită să fie avute. În cele din urmă, i-au plăcut băile.”
5. Cântă-i și discută cu el
“Încă de la prima baie a fiului meu, am vorbit cu el și i-am spus ce fac (“Mai întâi, îți spălăm ochiul stâng, apoi îți spălăm ochiul drept…”), iar între acțiuni îi cânt cântece. Nu s-a agitat niciodată în timpul băii datorită divertismentului constant.”
***
„După primele țipete, am lăsat-o pe bebe în scutec, în timp ce o spălam cu buretele cântându-i încetișor, iar ea a încetat să țipe. Acum, mă pregătesc pentru băița ei în timp ce o țin în brațe, îi explic lucrurile în timp ce le pregătesc, apoi ea se uită cum umplu cada. Pe măsură ce am dezvoltat o rutină, adăugând jucării de baie și cântând în timp ce o spălam, ea s-a relaxat treptat, iar acum îi place baia.”
***
“La început, copilului meu nu îi plăcea baia. Așa că am început să cânt muzică, să vorbesc cu el în timpul băii și să stropesc cu apă în jurul lui, iar acum, la 3 luni și jumătate, îi place.”
6. Atenție la temperatura aerului și a apei
“Pregătesc o baie caldă și plăcută. Îl țin în brațe pe fiul meu și îl șterg cu un prosop udat cu apa din cadă, astfel încât să simtă temperatura apei. Apoi, încep prin a-i introduce piciorușele în cadă. Odată intrat în cadă, e bine, dând din picioare în apă. Dar, dacă apa îi stropește fața, trebuie să mă grăbesc să-l scot din apă, deoarece nu mai poate sta liniștit după aceea.”
***
“Bebelușul meu țipa când îl băgam în apă, până când, în sfârșit, mi-am dat seama că era neplăcut surprins de temperatura apei. Am început să o fac abia călduță și, uneori, adăugam apă mai caldă mai târziu, după ce intra în cadă și se oprea din plâns.”
***
“Încearcă să modifici temperatura în cameră. Am încercat totul, până când m-am gândit să aduc acolo un mini-încălzitor și să-l aștept până se fac aproape 80 de grade (n.r. – este vorba de grade Fahrenheit, echivalente cu 26,6 grade Celsius). A funcționat!”
***
„Asigură-te că baia și zona de uscare sunt plăcute și calde. Folosesc un mic încălzitor cu ușa închisă câteva minute înainte de a pune bebelușul în cadă. Am și unul care încălzește în dormitorul lui unde îl usuc și îl îmbrac.”
7. Încearcă dușul
“Fac duș cu fiul meu de 2 luni într-un sling pentru copii făcut special pentru a intra cu el în apă. Îi place foarte mult să facă duș.”
***
“Tocmai am trecut de la baie la duș cu bebelușul nostru de 10 luni. Avem un covoraș antiderapant în cadă și folosim para de duș care pulverizează apa. Acum, ora de baie este întru totul distractivă, în loc de plânsul pe care obișnuiam să îl auzim.”
8. Întreține o rutină
“Am păstrat o rutină strictă de a-i face baie fiului meu la aceeași oră sau aproximativ la aceeași oră în fiecare seară. Avem jucării în cadă pentru a-i distrage atenția, iar când termină cu baia, își “ia zborul”. Îl înfășor bine într-un prosop și îl conduc în zbor prin baie și dormitor, oprindu-mă la oglindă pentru a se privi și la jucării cărora să le dea pupici. Acum, este obișnuit cu rutina și chiar devine puțin frustrat dacă băița nu începe la timp.”
9. Învelit pentru căldură
“Înmuiam prosopul de baie cu glugă al bebelușului meu în apa caldă de baie, îl așezam pe scaunul lui de baie și îl înveleam. Descoperind și acoperind fiecare părticică din corpul lui mic, din cap până în picioare, până era curat. Rămânea cald și fericit fără a fi scufundat în apă până la vârsta de aproximativ 4 luni, când a fost gata pentru prima baie într-o cadă pentru bebeluși.”
***
“Când copilul meu era foarte mic, plângea mult la baie. Îl înfășuram într-o păturică după ce îi scoteam hainele și scutecul. Apoi, îmi strecuram mâna pe ici, pe colo să-l dau cu săpun și apoi îl puneam în apa caldă, înfășurat în păturica lui.”
***
“O idee care ar putea ajuta este ceea ce a făcut asistenta pentru fiul meu în timpul primei băi la spital. L-a înfășurat într-o pătură și l-a scufundat ușor în apa caldă din cadă. Apoi, a dat la o parte pătura ușor, cu grijă, pe măsură ce îi spăla fiecare parte a corpului. El era bine și nu plângea. Am făcut același lucru și acasă, în primele două săptămâni, până când a început să îi placă baia, apoi am încetat să mai folosim pătura.”
10. Faceți baie împreună
“Fiica mea nu are probleme acum cu baia deoarece fac baie cu ea. Ea are confortul și siguranța pielii mele și căldura corpului meu. Iar atunci când apa se răcește, simt și eu, așa că pot regla temperatura.”
***
“Ceea ce a funcționat, în cele din urmă, pentru noi a fost să-mi întind fiul pe o pernă de baie cu soțul meu în cadă vorbind cu el, în timp ce eu stăteam în afara căzii și îl spălam. De asemenea, trebuia să avem apa destul de caldă.”
***
“Baia l-a speriat pe unul dintre băieții mei, așa că am făcut baie cu el. Începeam să-l alăptez pe măsură ce intram, apoi îl țineam aproape tot timpul cât stăteam acolo. Am făcut poate patru sau cinci băi cu el. După aceea, s-a simțit bine cu baia.”
Pe care dintre aceste idei ai vrea să le încerci cu bebelușul tău? 🙂
La final, îți las câteva recomandări de cărticele de baie pentru bebeluși cu coperți moi care pot ajuta nu doar la liniștirea copilului, ci și la transformarea băiței într-un moment educativ:
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.